Gunnar Wetterberg.
Alltför lite och lösryckt om militäringenjörerna (brobyggare, artilleriskapare, vagnmakare, fortifikatörer, vapenkonstruktörer, fordonsbyggare) som ingenjörskonstens grundare. Polhem gjorde många militärprylar. Men, bättre om militärteknik i Krigets ingenjörer (1 och 2). Dock s256 Curt Nicolins tid som vd i koncernen (ASEA?) stämmer inte alls, och Carl Larsson, vem var det?
Polhems stånggång kunde förklarats bättre, både kraftöverföringen och schakthissarna.
Alltför lite om medicinteknik, verktyg, instrument, mätapparater.
Järnvägskapitlet saknar spårvidds-utvecklingen, och t ex militära skäl att Sverige och Finland (Ryssland) har olika (fast nej, där har jag fel, det var bara två olika ingenjörspraxis som bestämde 3 fot innermått, resp 3 fot yttermått).
Senare i Rita och räkna skriver han att CAD ersatte utprovning av prototyper med simuleringar, som om det var huvudsyftet
Hur blir det med Kirunas grundare Hjalmar?
s 60 Bra, nämner världens första oljetanker Zoroaster, byggdes i Norrköping, Motala Varv
Intressant om KTH runt s 190, måste vara när Wilhelm pluggade där.
Krigets ingenjörer (1) gengas, jodå sid 241ff!
s 254 Hagelin och Crypto, Med bakdörr för CIA och BND.
s 319 Pontus Hytte, Carl Larssons son, tog Alfa-Lavals värmeväxlare från Tyskland till Lund.
s 324 Bluetooth-loggan, det visste jag inte: runa H är inskriven i runa B! Jag har inte tänkt på vad vinkelstrecken är annat än strålning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar